Film očami fotografa

Film očami fotografa

Profesionálny fotograf, outdoorový nadšenec, cestovateľ a otec troch detí Martin Žilka má vo vestibule Mestského úradu Poprad výstavu čiernobielych fotografií horských oblastí rôznych kútov sveta. Okrem toho, spolu s Poliakom Alexandrom Lwowom a Čechom Borisom Hlaváčkom, je členom trojčlennej medzinárodnej poroty.

Martin precestoval 80 krajín sveta, ktorých krásy a pestrosť zachytil prostredníctvom objektívu fotoaparátu. K záľubám ako šport, cestovanie, fotografovanie a filmovanie neodmysliteľne patrí aj Medzinárodný festival horských filmov (MFHF), ktorého je rodák spod Fatry už roky priaznivcom. „MFHF som navštevoval od prvého ročníka v roku 1993 ako divák, turista, vodák a skalolezec. Počas októbrových dní sme s partiou prepájali outdoorové aktivity v Tatrách i Slovenskom Raji s filmami v Poprade. Obdivovali sme športové výkony i pútavé príbehy. Od začiatku milénia som bol v Poprade zriedkavejšie, jednak kvôli jesenným cestám po svete a fotografickým zákazkám. Medzičasom sa nám narodili deti, ktoré tiež vediem k pohybu v prírode a horách.“ Tohto roku má na festivale ako  porotca premiéru. „Vo filmovej porote som ešte nebol, vo fotografických áno. No k filmu mám blízko. Doplnkovo sa venujem aj filmovej tvorbe, mám spracovaných okolo 200 videí, dokumentov. Intenzívne sledujem domácu aj zahraničnú tvorbu. Zaujíma ma jednak príbehová linka, ale aj technologická stránka nových filmov.“

Ako si predstavuje ideálny film? „Musí spĺňať veľa parametrov, no veľmi dôležitý je príbeh. Jedna vec je, aký výkon podá športovec, druhá, čo z toho vytvorí filmár a filmový tím. Je dobré, keď sa dej odohráva v peknej destinácii, podá sa dobrý výkon, je tam príbehová linka, technicky dobré spracovanie… Nemal by byť však veľmi dlhý. Proces tvorby fotografie a videí sa priblížil ľuďom, a tak vzniká veľa podpriemerných vecí. Tvorcovia sú často neobjektívny, na dokument sa pozerajú cez osobný zážitok, nevedia sa odosobniť a pozerať sa na to z pohľadu diváka. Je ťažké robiť kvalitné, dramaturgicky i obsahom plné filmy. Veľmi dôležitý je aj zvuk. Audio je síce doplnkový prvok, no divákom prechádza cez kožu a dotvára celkový zážitok. Dôležité je aj vyvážené používanie technologických prostriedkov ako napríklad záberov zo vzduchu, časozberov, GoPro-čiek. Harmónia môže byť aj v jednoduchom filme. Už asi 12 rokov fotím festival artových filmov v Bratislave, ktorý je pre mňa veľkou filmovou inšpiráciou, kde sledujem rôzne prístupy študovaných filmárov. Nemusí to byť vôbec zložité, dôležitý je ľudský element a pestrosť,“ zhodnotil porotca.   

(k8)

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.