Hory očami filmára

Hory očami filmára

V porote 29. ročníka Medzinárodného festivalu horských filmov sa objaví aj niektorým už známa tvár – Martin Kaňuch, ktorý pôsobí ako redaktor knižnej produkcie edičného oddelenia Slovenského filmového ústavu a je šéfredaktorom polročníka Kino-Ikon, časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze. Okrem iného spolupracuje aj na projektoch ako Art Film Fest v Košiciach či filmovom seminári Štyri živly v Banskej Štiavnici a venuje sa dejinám slovenskej kinematografie. V nasledujúcom krátkom rozhovore rozpráva o svojom pohľade na festival, ale aj na horskú kinematografiu v dejinách slovenského filmu.

Ste v porote Medzinárodného festivalu horských filmov v Poprade prvýkrát?

Účasť v porote som s radosťou prijal už druhýkrát, najmä po veľmi príjemnej prvej skúsenosti pred desiatimi rokmi. Oddanosť veci u organizátorov i publika je tu obdivuhodná. 

Ako ste sa k tomuto festivalu dostali?

Veľmi jednoducho. Pracujem v Slovenskom filmovom ústave, ktorý sa v roku 1993 spolupodieľal na založení festivalu.

Ste súčasťou Art Film Festu, kde zostavujete medzinárodnú súťaž krátkych filmov, tu máte úlohu porotcu. Čo je Vám bližšie?

Blízke sú mi obidve úlohy, pretože v práci porotcu i zostavovateľa sekcie je najpodstatnejšie objavovanie a rozhodovanie o najlepších filmoch pre daných festival, pre jeho diváka.

Pozícia porotcu je, samozrejme, o niečo príjemnejšia v hosťovaní a v hodnotení už hotového, súťažného výberu filmov.

Zaoberáte sa históriou slovenskej kinematografie. Akú úlohu v nej podľa Vás zohrali práve horské filmy a horské prostredie?

Dejiny slovenského filmu sú v istom zmysle dejinami horskej kinematografie. Hory sú veľmi často súčasťou príbehov, resp. filmových obrazov v našich filmoch.

Tohto roku oslavuje slovenský film svoju prvú storočnicu (1921 – 2021). S kolegami sme pripravili sériu projektov pripomínajúcich toto okrúhle výročie. Jeden z tých menej akademických, hravejších, je napríklad Abecedár slovenského filmu, v ktorom jednotlivé písmená abecedy odkazujú na krátke heslá opisujúce najzaujímavejšie, ako aj zabudnuté fenomény, udalosti, filmy našej filmovej kultúry. Každopádne, písmeno H patrilo od prvej chvíle jednoznačne horám.

Aký je Váš osobný vzťah k horám?

Napriek tomu, že som sa dostal už aj do východných Himalájí a turisticky si obišiel nejaké trojtisícovky, nie som horský typ. Ak sa však vyskytne podobná príležitosť, do kopcov  vyrážam rád .

Čo by podľa Vás mal mať dobrý film a na čo sa budete pri hodnotení sústreďovať?

Okrem obsahových, povedzme výkonnostných kvalít, ktoré budú sledovať kolegovia – skúsení horskí muži v porote, sa pokúsim zameriavať – podobne ako v predošlých porotách

na tomto type festivalu – na iné, povedzme estetické, filmové kvality a výkony. Ani pri horskom filme sa nedá stavať výlučne na jednom rozmere, na technike výstupu alebo efektnosti zjazdu. Ideálne je, ak vybranú horskú tému dokáže ozvláštniť filmárske spracovanie.

 

Petra Kvaková

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.